دنیا رو بگرد

معرفی دیدنی های ایران و جهان

دنیا رو بگرد

معرفی دیدنی های ایران و جهان

دنیا رو بگرد

دوست دارم دیدنی های ایران و جهان رو بهتون معرفی کنم


راهنمای بازدید از کاملترین شهر پابرجای رومی افسوس (Ephesus)


یکی از دیدنی هایی که نباید در ترکیه از دست داد شهر باستانی افِسوس (Ephesus)، شهر بناهای تاریخی عظیم و جاده های سنگ مرمری است. افسوس(Ephesus) یکی از کامل ترین شهرهای پابرجای رومی برای تجربه زندگی در دوران طلایی امپراطوری روم در منطقه مدیترانه است.

شهر افسوس در مقایسه با سایر جاذبه های گردشگری و باستانی ترکیه، شهرت بیشتری دارد. گردشگران از سرتاسر جهان به افسوس می آیند تا در خیابان های رومی زیبای این شهر پیاده روی کنند، از آثار تاریخی آن بازدید کنند و چهره منحصر بفرد این شهر باستانی را ببینند. با مپگرد همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره بازدید از افسوس به دست آورید.

مطلب مرتبط: برترین جاذبه های گردشگری ترکیه (Turkey) را بشناسید 

 

جاذبه های گردشگری سلسوک

روستای زیبای سلسوک (Selçuk)

تعداد زیادی از گردشگران و مسافران در زمان سفر به کشور ترکیه برای بازدید از شهر افسوس در روستای زیبای سلسوک (Selçuk) مستقر می شوند اگرچه امکان اقامت در شهر ساحلی کوش آداسی (Kuşadası) یا ازمیر (İzmir) هم وجود دارد.

به گردشگران توصیه می شود که بعد از اینکه مکانی برای اقامت پیدا کردند، یک برنامه ریزی مناسب برای بازدید از جاذبه های گردشگری سلسوک انجام دهند. گردشگران در افسوس می توانند از مکان های زیادی بازدید کنند و علاوه بر این اطلاعات تاریخی زیادی را کسب کنند چون برای داشتن یک تور کوتاه در این شهر تنها به یک نیم روز زمان نیاز است.

تاریخچه شهر تاریخی افسوس

تاریخچه شهر تاریخی افسوس

لیدیایی ها (Lydians) و کاریایی ها (Carians) از اولین نژادهایی بودند که در شهر افسوس مستقر شدند و اولین دژها را در این شهر با نمایی به سمت دریا ساختند. از قرن یازدهم قبل از میلاد به بعد این قلعه ها با آمدن یونانی ها، رنگ فرهنگ ساکنین این کشور را به خود گرفت؛ این امر در کنار ماهیت جغرافیایی منحصر به فرد شهر افسوس و قرار گرفتن آن در یک منطقه حاصلخیز و انتهای یک جاده تجاری، باعث شد که افسوس به سرعت به یک شهر بزرگ تجاری تبدیل شود.

 

افسوس به عنوان مرکز یک استان رومی و دومین شهر وسیع شرق

شهر باستانی افسوس در ترکیه

افسوس در زمان فرمانروایی امپراطوری رم (قرن اول و دوم میلادی) به عنوان مرکز یک استان رومی در آسیا به شکوفایی خود ادامه داد و با جمعیتی بیش از 200,000 نفر به دومین شهر وسیع شرق تبدیل شد. افسوس شخصیت های مشهور زیادی را هم به خود دیده است؛ از این میان می توان به سنت پائول (St. Paul) اشاره کرد که در طول دومین سفر مذهبی خود در این شهر موعظه کرد و به مدت سه سال در آن اقامت داشت.

افسوس مثل شهرهای دیگر رومی یک کلیسای اصلی را در خود جای داده است که بعد از گذشت یک محدوده زمانی از استقرار سنت پائول در شهر، به سنت جان (St. John) اختصاص یافت و در دوره حکومت روم شرقی به یکی از مشهورترین مکان های زیارتی آسیای صغیر تبدیل شد.

بیشتر بخوانید: دیدنی های ترکیه را بشناسید 

 

دلایل تخریب افسوس

دلایل تخریب افسوس

در سال 263 میلادی، تخریب افسوس توسط گت ها (Goths) باعث شد که سیر پیشرفت شهر روند نزولی پیدا کند و اهمیت و وسعت افسوس به دلیل لای گرفتگی بندر این شهر به تدریج کاهش یابد اگرچه در قرن پنجم، افسوس به عنوان حوزه دادرسی اجلاس جهانی سوم کلیسا اهمیت زیادی داشت. تسخیر و چپاول افسوس توسط موغول ها، آخرین رویداد بزرگ تاریخی بود که این شهر در طول دورانش به خود دید؛ بعد از آن، کشمکش های تلخ بین فرمانروایان سلجوقی و عثمانی باعث تخریب تدریجی این شهر بزرگ شد.

 

بخش های مختلف و جاذبه های گردشگری افسوس

ورزشگاه ودیوس (Vedius) و استادیوم (Stadium)

ورزشگاه ودیوس (Vedius)

بقایای پالستر (Palaestra) یا سالن کشتی در ورزشگاه ودیوس (Vedius) در شهر تاریخی افسوس

ورزشگاه ودیوس روی شیب یک تپه که در سمت چپ شهر افسوس قرار دارد، واقع شده است. گردشگران در این مکان می توانند از بقایای پالستر (Palaestra) یا سالن کشتی ورزشگاه (wrestling hall)، یک ساختمان مستطیل شکل بزرگ مجهز به یک حیاط طاق دار، بازدید کنند. جناح شرقی این ورزشگاه هنوز هم بعد از گذشت چندین سال تقریبا ماهیت خود را حفظ کرده و با استفاده از آجرهایی با نمای مرمر تزئین شده است و نمایی زیبا از آرایش درونی این ورزشگاه را به گردشگران نشان می دهد.

 در حدود فاصله صد متری از سمت جنوبی ورزشگاه، استادیوم ساخته شده است که به زمان پادشاهی نرو (Nero) تعلق دارد. در سمت جنوبی این استادیوم ردیف هایی از صندلی های سنگی دیده می شود که برای نشستن تماشاچیان ساخته شده بودند. شواهد موجود نشان می دهند که در قسمت شرقی این بنا هم یک میدان مسابقه قرار داشته که به طور جداگانه برای برگزاری مسابقات گلادیاتوری و تماشای نبرد بین حیوانات وحشی قابل استفاده بوده است.  

 

کورسوس گیت

در بین ورزشگاه ودیوس و استادیوم یک جاده مرمری ساخته شده است که به سمت دروازه کورسوس (Koressos Gate) پیش می رود. 

در فاصله 200 متری از این بنا هم در امتداد یک جاده جدید که از جنوب ورزشگاه ودیوس عبور می کند، بقایایی از ساختمان هایی متعلق به امپراطوی روم شرقی باقی مانده است. از جمله ویژگی های برجسته این ساختمان ها می توان به اتاق های بزرگ مجهز به طاقچه های نیم دایره ای بزرگ آنها در قسمت های جنوبی و تالارهای 50 متری طاق دار در قسمت های غربی این بناها اشاره کرد.

 

کلیسای مری مقدس (Church of the Virgin Mary)

کلیسای مری مقدس (Church of the Virgin Mary) در افسوس

در حدود فاصله صد متری از سمت غرب ورزشگاه ودیوس بقایایی از کلیسای مری مقدس به ارتفاع 260 متر باقی مانده است. این بنا با نام های کلیسای دوبل (Double Church) یا کلیسای کنسول (Council Church) هم شناخته می شود و محل برگزاری اجلاس جهانی سوم کلیسا بوده است. کلیسای مری مقدس در ابتدا یک مرکز آموزش و تحقیقاتی بوده است؛ این بنا به یک قصر سلطنتی هم مجهز است که در قرن چهارم در آن ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: کلیسای حضرت مریم (ننه مریم) | دومین کلیسای قدیمی جهان 

 

میدان ورولانوس و حمام های بزرگ (Square of Verulanus and Great Baths)

میدان ورولانوس

در سمت غربی تئاتر ورزشگاه یک مجموعه بزرگ ساختمانی قرار دارد که علی رغم گذشت چندین قرن از زمان ساخته شدن این ساختمان ها هنوز هم نقشه طراحی آنها نامشخص است. نزدیکترین بنا از این مجموعه به ورزشگاه، یک میدان بزرگ و طاق دار به نام میدان ورولانوس است که برای آموزش و تمرین دادن به ورزشکاران مورد استفاده قرار می گرفته است؛ در پشت این بنا یک لنگرگاه بزرگ وجود دارد که شواهد موجود نشان می دهند در دوره استقرار اولین فرمانروایان منطقه ساخته شده است.

 

حمام های بزرگ افسوس

در سمت جنوبی و شمالی میدان دو تالار بزرگ به وسعت 32 و 16 متر ساخته شده است که با مجسمه ها، ستون ها و طاق های زیبا تزئین شده اند. در پشت این تالارها حمام های بزرگ افسوس قرار دارند که در قرن دوم میلادی ساخته شده اند و در زمان فرمانروایی کنستانتین کبیر (Constantine the Great) بازسازی شده اند.

منبع و ادامه مطلب راهنمای بازدید از کامل ترین شهر پابرجای رومی افسوس (Ephesus) | مپگرد 

  • zahra bayan

افسوس

ترکیه

مپگرد

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی